Chevy and GMC Duramax Diesel Forum banner

Koelvloeistofcapaciteit - hoe bereik je een 50/50-mengsel na het spoelen?

43K views 10 replies 9 participants last post by  jlawles2  
#1 ·
Volgens de handleiding is de koelvloeistofcapaciteit 25,4 quarts. Voor een 50/50-mengsel moet 12,7 quarts water en 12,7 quarts geconcentreerde DEXCOOL zijn.

Na het systeem meerdere keren te hebben gespoeld waarbij er alleen water uitkomt, kan ik slechts 2-1/4 gallon (9 quarts) DEXCOOL toevoegen voordat het reservoir vol is.

Ik heb de ontluchtingsschroef van de thermostaatbehuizing verwijderd en de bovenste slang op de radiator losgetrokken. Het reservoir zakt een beetje, maar niet veel.

De truck een paar minuten laten draaien in de veronderstelling dat de waterpomp de lucht eruit zou circuleren en nog steeds niets.

#3 ·
Volgens de handleiding is de koelvloeistofcapaciteit 25,4 quarts. Voor een 50/50-mengsel moet 12,7 quarts water en 12,7 quarts geconcentreerde DEXCOOL zijn.

Na het systeem meerdere keren te hebben gespoeld waarbij er alleen water uitkomt, kan ik slechts 2-1/4 gallon (9 quarts) DEXCOOL toevoegen voordat het reservoir vol is.

Ik heb de ontluchtingsschroef van de thermostaatbehuizing verwijderd en de bovenste slang op de radiator getrokken. Het reservoir zakt een beetje, maar niet veel.

Ik liet de truck een paar minuten draaien in de veronderstelling dat de waterpomp de lucht eruit zou circuleren en nog steeds niets.
Toen je de motor spoelde, heb je toen de onderste radiatorslang en de twee motoraftappluggen verwijderd? Merk op dat de ene plug aan de rechterkant bij de startmotor moeilijk te bereiken is; toen ik de mijne deed, liet ik hem erin, parkeerde hem op een helling en tapte de motorkoelvloeistof af.

#6 · (Edited)
Toen je de motor spoelde, heb je dan de onderste radiatorslang en de twee aftappluggen van de motor eruit getrokken. Merk op dat de ene plug aan de rechterkant bij de startmotor moeilijk te bereiken is; toen ik de mijne deed, liet ik hem erin, parkeerde hem op een helling en tapte de motorkoelvloeistof af.
Ik heb alleen de onderste radiatorslang eruit getrokken. Ik heb net de aftap van het blok aan de bestuurderskant en de radiatorslang eruit getrokken en kon daarna ongeveer 4 gallons in het reservoir vullen. Ik kan niet geloven dat er na het verwijderen van de radiatorslang en de blokaftap nog steeds meer dan 2 gallons in zitten.

#4 ·
Koop een accuhydrometer (overal waar auto-onderdelen verkrijgbaar zijn, inclusief Walmart of Amazon), zodat u de mix kunt aflezen. Tap wat koelvloeistof af en vul bij met pure koelvloeistof om het percentage te verhogen als dat nodig is. Als je iets te ver gaat, bijvoorbeeld tot 60%, dan is er ook niets aan de hand. Ja, wees voorzichtig als je probeert om maar een beetje tegelijk te laten ontsnappen, zoals een liter of 2.

#5 ·
Dit is wat ik doe. Ik weet dat ik na een zeer grondige spoeling van het koelsysteem, inclusief de kachel, pure Dexcool toevoeg voor bijna de helft van de systeemcapaciteit, dus ongeveer 12 liter. Mogelijk kan ik niet alle 12 liter erin krijgen, dus zo niet, voeg dan gewoon 9 liter toe, of wat ik er ook in kan krijgen. Laat dan de motor draaien en meet de concentratie met een antivries tester. Het kan zijn dat het niet tot 50% test, dus zou ik voldoende koelvloeistof/water aftappen om ongeveer 3 gallon pure koelvloeistof in te doen. Ik BEWAAR DE GEMENGDE KOELVLOEISTOF in de lege kannen. Meet opnieuw de concentratie. Pas aan door meer Dexcool toe te voegen, een beetje uit het koelsysteem in de kannen te laten lopen om ruimte te maken voor de geconcentreerde Dexcool. Het duurt niet lang om de concentratie te krijgen die je wilt. Gemengde koelvloeistof gaat lang mee. Meet de concentratie en zet deze op elke fles, zodat je weet wat je gebruikt als je meer koelvloeistof nodig hebt.

#7 ·
Ik zou denken dat als je tot 12qts / 25,4qts kunt vullen, dat dichtbij genoeg is. Volgens de berekening komt dat neer op %47. In eerste instantie gaf je aan dat je maar 9qts kon vullen door alleen de radiator en de onderste slang af te tappen. Dus door de plug aan de bestuurderskant van het blok eruit te trekken, kreeg je 3 extra quarts? Het lijkt erop dat het trekken van de gemakkelijke plug aan de bestuurderskant en het vullen met pure antivries de beste methode is. Zoals hierboven vermeld, als je echt 50/50 wilt krijgen, kun je het mengen en een deel van de 47/53 aftappen en bijvullen met pure koelvloeistof. Ik heb de drijvende ballentesters nooit echt vertrouwd om heel nauwkeurig te meten. Ik gebruik 15/85 in mijn crossmotoren, omdat dat een betere motorkoeling geeft en toch net genoeg bescherming tegen bevriezing biedt. Je levert wel een beetje bescherming tegen bevriezing in, maar het is een afweging tussen het afvoeren van de warmte voordat het kookt of het voorkomen van koken door een hoger kookpunt te hebben. Over het algemeen, als je heet genoeg loopt om te koken, gaat het koken ongeacht de verhouding. Als je probeert te mengen tot %15 procent, zijn de drijvende ballentesters vrijwel nutteloos.

#8 ·
Als ik me goed herinner, is de blokafvoer aan de passagierskant ook vrij gemakkelijk te bereiken. Trek de binnenspatbord los en hij zit daar direct.

• Like
Reactions: ADE
#9 ·
….. Was meer dan 40 jaar actief in de automotive radiateur business; sommige mensen hadden het goed door ook het blok af te tappen met behulp van de blok aftapkranen en het verwijderen van de onderste slang. … Nu zou ook een goed moment zijn om slangen, thermostaten zeker en een drukdop te overwegen…. In mijn bedrijf en uit persoonlijke ervaring streefde ik altijd naar 2/3 antivries en 1/3 GOED water of gedestilleerd water… Met 2/3 antivries krijg je een uitstekende corrosiebescherming!…

#11 ·
Pure antivries heeft een veel lager vriespunt en een hoger kookpunt. Nadeel van pure glycol is verminderde warmteoverdracht. Ja, je krijgt warmte, maar je krijgt niet zoveel warmte, en de motor geeft ook niet zoveel warmte af aan de atmosfeer via de radiator.