Chevy and GMC Duramax Diesel Forum banner

Bericht: Slechte kwaliteit van de Diesel Exhaust Fluid

1 reading
134K views 69 replies 30 participants last post by  redwngr  
#1 ·
Dus vrijdag kreeg ik de melding "Diesel Exhaust Fluid Quality Poor Message" op het dashboard met een waarschuwing van 100 mijl. Ik startte de truck opnieuw op zonder waarschuwing. Ik reed ongeveer 25 mijl en de melding "Low DEF" verscheen. Ik vulde het bij met een doos en reed verder naar huis van een jachtreis van 400 mijl met meerdere starts en stops. Ik kreeg geen andere berichten, geen controlelampjes en geen codes op mijn goedkope handheld-lezer. Heeft iemand die melding willekeurig gehad en zou een goedkope scanner daadwerkelijk iets laten zien met betrekking tot die melding?

2018 L5p 50.000 mijl

#2 ·
Denk je dat het laag was in DEF?

Ik heb mijn '18 L5P helemaal tot het DEF EMPTY-bericht gereden. (Opzettelijk.)

Het gaf geen 'Slechte kwaliteit'.
Het gaf wel de DEF-bereikwaarschuwingen bij 1000 en 300 mijl, en onder de 300 gaf het een update van de resterende 'mijlen tot leeg' elke keer dat het werd gestart.
Als ze leeg zijn, geven ze een bericht '500 mijl tot 65 mph snelheidslimiet' en een aftelscherm dat niet van de DIC kan worden gewist. (Ik heb die niet uitgereden om de '55 mph-bericht' te zien...)

Op LML, vooral de vroege exemplaren, was het bericht 'slechte def-kwaliteit' gebruikelijk en was het bijna altijd een teken dat een of beide NOx-sensoren vervangen moesten worden. Het is geen veel voorkomende zaak op L5P.

#3 ·
Hoe lang zat de DEF in de tank? Het degradeert na verloop van tijd. Op basis van andere berichten op dit forum is de manier waarop het het niveau en de kwaliteit meet een soort ultrasone transducer. Het zou me niet verbazen als het niveau laag werd, dat het misschien een verkeerde meting kreeg dat de kwaliteit laag was. Hoe dan ook, als alles nu goed is, zit je waarschijnlijk goed.

#8 ·
Hoe lang zat de DEF in de tank? Het degradeert na verloop van tijd. Gebaseerd op andere berichten op dit forum, is de manier waarop het het niveau en de kwaliteit meet een soort ultrasone transducer. Het zou me niet verbazen dat toen het niveau laag werd, het misschien een verkeerde meting kreeg dat de kwaliteit laag was.
Hoe dan ook, als alles nu goed is, zit je waarschijnlijk goed.
Het is een reeks pinsensoren. (althans LML was het). Mij is verteld dat dit vergelijkbaar is met hoe de tanks op een camper het doen.

6 of 8 jaar geleden waren er een heleboel foto's geplaatst waarop GM's handheld Tech-tool de info van de sensoren weergaf. Elk (niet zo veel) zou een 0/1 weergeven (dus aan/uit). Dan zou de computer het niveau tussen de sensoren schatten.
In ieder geval was het DEF-niveau niet afkomstig van een continu variabele meter zoals een brandstofmeter.
Ik weet niet zeker of ze hetzelfde systeem op L5P gebruiken.

Zoals gepost heb ik mijn 18 naar 'tank leeg' bericht gereden. En zowel op de LML als de L5P bijna elke keer de niveau onder de 300 mijl bereik gereden voordat ik iets toevoeg.
Dit heeft nooit een 'DEF poor' bericht veroorzaakt.

De LML die ik reed kreeg wel het 'def poor' en moest NOx-sensoren vervangen. Het was niet laag toen dat gebeurde, en het gaf nooit meer een def quality bericht. (reed het langer na de NOx-sensorwissel dan ervoor)

Def poor lijkt nu een ongebruikelijk bericht te zijn, met de nieuwe sensoren in de LML's en vermoedelijk een bijgewerkte sensor in de L5P.
Maar er zijn veel, veel threads over het 'def poor' bericht. Weinigen, zo niet, hebben de def getest en ontdekt dat het echt het probleem was. Toen ze aannamen dat het de def was en het gewoon veranderden, zou het probleem terugkeren. Natuurlijk werd uiteindelijk vastgesteld dat het echt de sensor was in plaats van de def (klanten) die het probleem veroorzaakte. Leidt tot de garantie op de def-sensoren voor die vroege LML's.

#4 ·
In 99% van de gevallen is de DEF niet slecht. Het bericht is gebaseerd op NOx-sensorwaarden. Meestal zijn het defecte NOx-sensoren. U kunt dit bericht ook krijgen als de DEF-tank leeg raakt (niveausensor werkt niet meer).

#7 ·
De tank was niet leeg en de vloeistof erin was blauw platina dat ik ongeveer 2 maanden geleden heb toegevoegd. Ik ben eerlijk, ik heb de datumcode niet gecontroleerd toen ik de laatste DEF-vloeistof toevoegde.
Je zit waarschijnlijk goed. Blijf ermee rijden, als het terugkomt, onderzoek het dan verder. Ter info: je kunt veel geld besparen door je DEF bij de pomp van een truckstop te halen. Slechts $3/gal hier in NJ. De truckstops gebruiken het spul meestal snel, dus het is altijd vers, vooral met de hoeveelheid vrachtverkeer tegenwoordig.

#9 ·
Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het niet leeg was, maar de waarschuwing voor lage DEF kwam pas nadat de waarschuwing voor slechte kwaliteit kwam. Hier in Zuid-Californië hebben we helaas geen DEF bij de pomp. Ik heb mijn goedkope codelezer aangesloten nadat ik de truck de eerste keer opnieuw had opgestart nadat het bericht over slechte kwaliteit was verschenen, maar er stonden geen codes in. Ik weet niet zeker of mijn lezer ze überhaupt zou weergeven.

#10 ·
@Fsh4bass , Lees deze thread, vooral post #6, en je zult begrijpen waar ik vandaan kom met de niveaus vs. kwaliteitsmeting. Wat de anderen hierboven over de LML's zeiden, lijkt niet van toepassing te zijn op onze L5P-trucks.

DEF-thread

#11 ·
@Fsh4bass ,
Lees deze thread, vooral post #6, en je zult begrijpen waar ik vandaan kom met de meting van niveau versus kwaliteit. Wat de anderen hierboven over de LML's zeiden, lijkt niet van toepassing te zijn op onze L5P-trucks.

DEF-thread
Dus in theorie zou de sensor een verkeerde meting kunnen hebben gekregen omdat de tank "leeg" was?

#12 ·
Dat is mijn "theorie", ja. Ik vind het wel een verdraaide toeval dat je de volgende dag het "lage" bericht kreeg.

#14 ·
Ja, als je die andere posting leest, zul je zien waarom ik het voorstelde. Ja, ik ben er zeker van dat er andere triggers voor dat bericht van de NOX-sensoren zouden kunnen zijn, maar het lijkt aannemelijk dat het niveau gerelateerd was. Het is duidelijk dat ik het helemaal mis heb als het snel terugkomt. Succes, ik hoop dat alles goed gaat met je vrachtwagen.

#15 ·
De DEF-kwaliteit wordt strenger gecontroleerd dan de melk die we drinken, bijna tot het punt dat het belachelijk is. Voor auto's moet het 32% ureum zijn, niet meer, niet minder en iedereen die DEF verkoopt, moet voldoen aan een zeer strenge norm. Verschillende bedrijven meten de DEF-kwaliteit op verschillende manieren, maar de meesten gebruiken de prestaties van de katalysator met sensoren voor en na als leidraad. Uw motor gaat ook in de noodloop als u hem te weinig laat draaien, wat erg vervelend is. Gezien de kosten en complexiteit van een NOX-katalysator is het het beste om de tank bij elke olieverversing te vullen, hij zou tot de volgende mee moeten gaan, afhankelijk van hoe u rijdt. Zoals iemand al zei, de beste plek om het te krijgen is in bulk van de plek waar de vrachtwagens het krijgen, veel goedkoper, verser en waarschijnlijk van betere kwaliteit.

#16 ·
Ik heb een 2020 Sierra en kort nadat ik overstapte op Peak DEF Platinum van regulier Blue, begon ik willekeurige berichten over slechte DEF-kwaliteit te krijgen. Ze verdwenen normaal gesproken binnen 5 minuten of zo, maar ik dacht dat het geen toeval was. Ik heb Peak per e-mail op de hoogte gebracht van het probleem. Na het bijvullen met reguliere blauwe DEF, heb ik geen berichten meer gehad over slechte DEF-kwaliteit. Mijn dealer zei ook dat ik de nieuwste software-updates had, dus dat was duidelijk niet het probleem, zoals Peak aangaf.

E-mailreactie van Peak....
Bedankt dat u contact met ons heeft opgenomen. We zijn ons ervan bewust dat dit gebeurt met GM-producten uit 2020. We hebben vernomen dat General Motors een computersoftware-update heeft voor precies het probleem dat u heeft. Dit is geen DEF-probleem, maar een GM-probleem.

Verzonden vanaf mijn SM-G981U met Tapatalk

#19 ·
Ik heb een 2020 Sierra en kort nadat ik overstapte op Peak DEF Platinum van regulier Blue, begon ik willekeurige berichten over slechte DEF-kwaliteit te krijgen. Ze zouden normaal gesproken binnen 5 minuten of zo verdwijnen, maar ik dacht dat het geen toeval was. Ik heb Peak via e-mail op de hoogte gebracht van het probleem. Na het bijvullen met reguliere blauwe DEF, heb ik geen berichten meer gehad over slechte DEF-kwaliteit. Mijn dealer zei ook dat ik de nieuwste software-updates had, dus dat was duidelijk niet het probleem, zoals Peak aangaf.

E-mailreactie van Peak....
Bedankt dat u contact met ons heeft opgenomen. We zijn ons ervan bewust dat dit gebeurt met GM-producten uit 2020. We hebben vernomen dat General Motors een computersoftware-update heeft voor precies het probleem dat u heeft. Dit is geen DEF-probleem, maar een GM-probleem.

Verzonden vanaf mijn SM-G981U met Tapatalk
precies hetzelfde probleem. Ik greep naar de platinum omdat ik me laat misleiden door mooie woorden en had precies hetzelfde probleem in mijn 2020

#18 ·
Ik heb een 2011 Denali HD met 30.000 mijl op de teller. Een paar weken geleden kreeg ik de melding "Diesel Exhaust Fluid Quality Poor" op het dashboard. Toen ik thuiskwam, sloot ik mijn scanner aan en die had 2 codes met betrekking tot de NOX-sensoren: p2201 & p2202. Na wat onderzoek kwam ik een GM Special Coverage Service Bulletin tegen voor de 2011's met de 6.6 Duramax. Ik vond ook een brief van GM in mijn administratie die overeenkwam met de Service Bulletin. Beide gingen over de NOX-sensoren en verlengden de dekking tot 10 jaar vanaf de datum waarop het voertuig in gebruik werd genomen of 120.000 mijl, afhankelijk van wat het eerst komt. Ik bracht de truck naar de dealer en ze hebben beide sensoren kosteloos vervangen. De service bulletin # is 13386A en het is de moeite waard om te bekijken als je een 2011 hebt met minder dan 120.000 mijl en problemen hebt met de sensoren, want het maakt niet uit of je de oorspronkelijke eigenaar bent of niet. Trouwens, op weg naar de dealer gingen het lampje en de melding over "Diesel Exhaust Fluid Quality Poor" uit, maar de codes waren nog steeds actief toen de diagnose werd gesteld. Ik denk dat je niet meteen de DEF-vloeistof de schuld kunt geven.

#22 ·
Blij dat ik dit draadje heb gevonden. 2020 GMC 2500 AT4 met 5k. Dezelfde Peak “Platinum” DEF. Dezelfde waarschuwingen, laag DEF dan schakelt over naar slecht DEF, soms in omgekeerde volgorde. Vandaag weer een waarschuwing gehad, duurt een kilometer of twee en dan weer normaal. DEF-niveaumetingen fluctueren soms ook van dag tot dag. Dealer heeft het twee weken geleden gecontroleerd en zei dat ze het moeten zien gebeuren, omdat het niet op hun scan verschijnt. DEF was niet laag of oud, ik heb de data gecontroleerd, geen was ouder dan 2 maanden. Ik zal proberen DEF te pompen en kijken wat er gebeurt.

#39 ·
Blij dat ik dit draadje heb gevonden. 2020 GMC 2500 AT4 met 5k. Zelfde Peak “Platinum” DEF. Zelfde waarschuwingen, laag DEF dan schakelt over naar slecht DEF, soms omgekeerde volgorde. Kreeg vandaag weer een waarschuwing, duurt een kilometer of twee en dan weer normaal. DEF-niveaumetingen fluctueren soms ook van dag tot dag. Dealer heeft het twee weken geleden gecontroleerd en zei dat ze het moeten zien gebeuren, aangezien het niet op hun scan verschijnt. DEF was niet laag of oud, ik heb de data gecontroleerd, geen was ouder dan 2 maanden. Ik zal proberen DEF te pompen en kijken wat er gebeurt.
Ik heb hetzelfde probleem met de Platinum DEF. Is uw probleem opgelost toen u bijvulde met normale DEF?

#31 ·
Wat een melkkoe…
Bedankt voor deze info over de DEF-software hit
Ik heb wat werk gedaan met/aan DEF toen het voor het eerst werd voorgesteld om te worden gebruikt en zag de enorme hoeveelheid inspanning die het kostte voor bedrijven die het opslaan en vervoeren om gecertificeerd te worden. Ze moeten hun tanks 5 keer spoelen en dan swabs nemen voor testen. De kwaliteits- en reinheidseisen zijn hoger dan voor melk of sinaasappelsap, lijkt gek, maar zo kijkt de EPA er naar.

#33 ·
Er waren veel ongelukkige mensen toen dit werd voorgesteld, en meer dan een eerlijk deel van de problemen, waarvan sommige nog steeds aan de gang zijn. De uitkomst is zeer schone emissies van diesels, voornamelijk door nabehandeling, wat minder dramatisch is dan interne motorsystemen zoals EGR. Een van de grootste punten was altijd wat te doen als de DEF leeg is of niet functioneert, technisch gezien zou de motor niet mogen draaien, maar de realiteit is dat er niets mis mee is, een echte catch 22. In tegenstelling tot Europa haat de VS diesels en maken ze het niet gemakkelijk om ze goedgekeurd te krijgen en te verkopen en ze kijken toe, ook wel het VW-motordrama genoemd. Alle autofabrikanten passen hun kalibratie aan voor het testregime, misschien niet zo veel als VW, maar ook niet zo anders. Ik weet dat ze werken aan alternatieve katalysatoren, de meest bemoedigende die ik ken, gaat mensen echt blij maken, want het is de duivelse brandstof zelf, ethanol.

#37 ·
Verschillende berichten over de platinum def en de problemen die het heeft veroorzaakt. Gewone Def werkt prima, zo ongeveer overal. Dure namen betekenen niet beter

• Like
Reactions: viper8315