Chevy and GMC Duramax Diesel Forum banner

Hoe en wanneer additief?

39K views 56 replies 29 participants last post by  MIkey52  
#1 ·
Gloednieuw hier. Nieuwe eigenaar van een 2022 Chevy 2500. Mijn eerste Diesel, mijn eerste 2500. Al overweldigd door informatie....
Wat betreft additieven, zonder in te gaan op welke:
  • Wanneer voeg je het toe aan de tank? Voeg je het gewoon toe op basis van hoeveel gallons brandstof je erin gaat doen? Ik probeer mijn tank zo vol mogelijk te houden. Dus gewoon een paar ons toevoegen elke keer als ik bijvul?
  • Het beste om toe te voegen wanneer je brandstof pompt? Bewaar je het additief in je truck? Houd je een maatbeker en trechter bij je? Ik heb het maar één keer gebruikt en het stinkt behoorlijk. Ik zou het vreselijk vinden om een lekkage te hebben, zelfs in de laadbak.
  • Is het OK om het toe te voegen als ik thuiskom?

#2 ·
Ik bewaar het in een verzegelde doos onder de achterbank om toe te voegen als ik bij de pomp ben. Toevoegen bij elke tankbeurt. Elk product heeft verschillende meeteenheden per gallon, dus haal gewoon een paar kleine flesjes en zoek uit wat je nodig hebt.

#7 ·
#5 ·
Ik voeg toe als ik thuiskom, er is genoeg recirculatie om te mengen. Ik wil nooit iets van de additieven in mijn vrachtwagen morsen. Dat ben ik gewoon. Trouwens, ik gebruik Diesel Kleen sinds de vrachtwagen nieuw was.

#6 ·
Optilube XPD-gebruiker hier.

De complete kit eerste aankoop met een gallon bevat twee flessen van 8 oz en een pomp. De pomp is ongeveer een ounce per slag van de pomp.
Ik schat wat ik denk nodig te hebben en neem soms een kleine fles mee. Ik giet het erin en vul dan bij. Soms voeg ik het toe als ik thuiskom. Het is niet super kritisch.
Voor uw eerste toepassing voegt u voldoende vloeistof toe voor een volle tank van 36 gallons. Elke keer daarna wordt bijgevuld op basis van hoeveel diesel u toevoegt.
Telkens wanneer ik de vloeistof meeneem, doe ik deze in een ziplock-zak om de geur te verminderen.
Ik gebruik het additief het hele jaar door, zomer mixverhouding in de lente, zomer, herfst en winterverhouding in de winter.

#9 ·
teapotts... heb je de CarbonTreat Premium All-Season al gezien/gebruikt?

Ik heb het niet. De meeste brandstof hier in de buurt is toch al winterklaar in deze tijd van het jaar, dus ik voeg gewoon het hele jaar door zomer Carbon Treat toe. Misschien moet ik het eens proberen als mijn gallon op is. De kleine motoren, vooral mijn kleine generator, zijn dol op de neutra.

#11 ·
Ik heb erover nagedacht om de Nuetra te gebruiken, omdat deze meer dan 15 ppm zwavel bevat...

Geen DPF-problemen voor ons! ;)

#12 ·
Ik heb erover nagedacht om de Nuetra te gebruiken, omdat deze meer dan 15 ppm zwavel heeft...

Geen DPF-problemen voor ons! ;)
Ja, ik heb erover nagedacht om Diesel Treat te gebruiken, maar het lijkt echt van Carbon Treat te houden, dus ik blijf waarschijnlijk daarbij. Heeft Tony het all season voor je kunnen krijgen? Is de prijs hetzelfde?

#15 ·
Als het onder de 40 graden komt, doe ik een klein additief in bij het tanken en in de zomer doe ik om de andere keer een additief in.

• Like
Reactions: Dsmspickdad
#16 ·
Ik heb deze winter de AMSoil all-in-one gebruikt. Zeker alleen genoeg gebruiken om de hoeveelheid brandstof te behandelen die ik heb toegevoegd, NIET voor het hele volume van de tank. Als de lente aanbreekt en de vorst voorbij is, zal ik iets gebruiken zonder anti-gel erin. Maar AMSoil zegt dat je dit het hele jaar door kunt gebruiken. Een hele fles van 16 oz is goed voor 40 gallons @ 2,5 oz per gallon. Link hieronder
https://www.amsoil.com/p/diesel-all-in-one-adb/

#18 ·
Ik krijg winterdiesel in North Jersey en ik gebruik nog steeds XPD in elke tank. Ik zit niet op de aanbevolen 2:1 voor de winter, maar ik zit op ongeveer 8 oz per 25 gallon. Had laatst een koude start en de brandstofrail temperatuur was 19 op mijn L5P toen de omgevingstemperatuur 9 was - startte meteen zonder problemen.

#20 ·
Ik gebruik Opti-Lube met Cetane boost bij elke tankbeurt sinds de vrachtwagen nieuw was. Omdat mijn vrachtwagen een tank van 36 gallon heeft, doe ik gewoon de aanbevolen hoeveelheid voor 36 gallon erin, wat resulteert in een beetje overkill aan additieven, maar daar ben ik oké mee.

Omdat ik in Florida woon, werkt de zomer-Opti-Lube het hele jaar door prima voor mijn toepassing. Ik doe het additief altijd in de tank voordat ik ga tanken, omdat ik de vrachtwagen normaal gesproken pas volgooi als hij ruim onder de 1/4 tank zit. De laatste tijd doet die brandstofrekening van $110 bij elke tankbeurt een beetje pijn.

• Like
Reactions: Black HD
#24 ·
Gloednieuw hier. Nieuwe eigenaar van een 2022 Chevy 2500. Mijn eerste Diesel, mijn eerste 2500. Al overweldigd door informatie....
Wat betreft additief, zonder in te gaan op welke:

• Wanneer voeg je het toe aan de tank? Voeg je het gewoon toe op basis van hoeveel gallons brandstof je erin gaat doen? Ik probeer mijn tank zo vol mogelijk te houden. Dus gewoon een paar ons toevoegen elke keer dat ik bijvul?

• Het beste om toe te voegen wanneer je brandstof pompt? Houd je het additief in je vrachtwagen? Houd je een maatbeker en trechter bij je? Ik heb het maar één keer gebruikt en het stinkt behoorlijk erg. Ik zou het vreselijk vinden om te morsen, zelfs in de laadbak.

• Is het OK om toe te voegen als ik thuiskom?
Welk additief wil je toevoegen en waarom? Heb je het over DEF of brandstofadditief? De DEF-tank gaat vele duizenden kilometers mee en geeft je een waarschuwing als hij bijna leeg is. Ik zou niet aanraden om iets aan de brandstof toe te voegen, het is gewoon niet nodig.

#29 ·
En wat gebeurt er als je geen additief gebruikt? Niks. Kijk eens in je handleiding. GM zegt ook dat er niets nodig is. Tenzij het natuurlijk gaat om het wassen van brandstof bij koude temperaturen.
Kan waar zijn als je regelmatig toegang hebt tot Top Tier diesel. GM raadt geen aftermarket brandstofadditieven aan (natuurlijk niet).

In de Diesel Supplement handleiding van 2021 (vanaf pagina 21) beveelt GM specifiek AC Delco "Diesel Fuel Conditioner" aan als Top Tier Diesel niet gebruikt kan worden.

Image

Image

In Colorado (VEEL dieseltrucks hier) zijn er slechts 2 benzinestations in de hele staat die Top Tier Diesel aanbieden (beide bevinden zich in afgelegen steden ver van Denver), volgens www.TopTierGas.com en ik heb die info zelfs geverifieerd door rechtstreeks contact op te nemen met Top Tier.

Dus... het is een geldig punt van zorg. Deze vrachtwagens zijn duur. Wil er gewoon goed voor zorgen. Kan de OP dat niet kwalijk nemen!

#27 ·
Gloednieuw hier. Nieuwe eigenaar van een 2022 Chevy 2500. Mijn eerste diesel, mijn eerste 2500. Al overweldigd door informatie....
Wat betreft additieven, zonder in te gaan op welke:

• Wanneer voeg je het toe aan de tank? Voeg je het gewoon toe op basis van het aantal gallons brandstof dat je erin gaat doen? Ik probeer mijn tank zo vol mogelijk te houden. Dus gewoon een paar ons toevoegen elke keer dat ik bijvul?

• Het beste om toe te voegen wanneer je brandstof pompt? Bewaar je het additief in je vrachtwagen? Houd je een maatbeker en trechter bij je? Ik heb het maar één keer gebruikt en het stinkt behoorlijk. Ik zou het vreselijk vinden om te morsen, zelfs in de laadbak.

Seafoam 16 oz. Voeg 2 blikken toe bij elke 3e keer tanken. Giet het erin net voordat je gaat tanken. Wissel af en gebruik ook Lucas. Gefeliciteerd met de nieuwe diesel.

#30 ·
Seafoam 16 0z. Voeg elke 3e keer dat u tankt 2 blikjes toe. Giet het erin vlak voordat u gaat tanken. Wissel af en gebruik ook Lucas. Gefeliciteerd met de nieuwe diesel.
Ja, sorry, dat is veel werk en dingen om te onthouden. Opti-lube XPD voordat ik elke keer tank en het is lekker makkelijk.

Elk bedrijf kan alles zeggen. Ik persoonlijk heb niets geprobeerd en mijn truck klonk als een diesel. De XDP-additief was beter, maar tot nu toe heeft deze Opti-lube XPD-mix mijn motor tot nu toe het "soepelst" laten aanvoelen en heeft minder dieselgeklank.

#51 ·
Ik vraag me ook af of GM echt wil dat onze trucks net zo lang meegaan als eerdere generaties. Ik geloof dat ze de voorkeur geven aan een zekere mate van geplande veroudering, en hun "goed voor de levensduur" werkelijke levensduur is ongeveer 7 jaar.
Vergeet niet dat ze ernaar uitkijken om ons de komende jaren een elektrische truck door de strot te duwen, ESG-scores allemaal.
Dus als die oliebrander er de brui aan geeft, meer geld voor hen.

owns 2014 GMC Sierra 2500 HD SLT Z71
  • Like
Reactions: RandyH
#32 ·
De keerzijde daarvan is dat als ze iets aanbevelen en er iets misgaat, iemand zich omdraait en hen aanklaagt omdat ze het hebben aanbevolen, enz. De diesel aftermarket bestaat met een reden. Ik kan je van harte vertellen dat mijn truck als beginnende dieselbezitter maar levenslange autoliefhebber soepeler loopt en "zachter" aanvoelt met deze XPD in plaats van niets - en ik gebruik een eersteklas tankstation.

#33 ·
Wat betreft additief, zonder in te gaan op welke:

• Wanneer voeg je het toe aan de tank? Voeg je het gewoon toe op basis van het aantal gallons brandstof dat je erin gaat doen? Ik probeer mijn tank zo vol mogelijk te houden. Dus gewoon een paar ons toevoegen elke keer dat ik bijvul?

• Het beste om toe te voegen wanneer je brandstof pompt? Bewaar je het additief in je vrachtwagen? Houd je een maatbeker en trechter bij je? Ik heb het maar één keer gebruikt en het stinkt behoorlijk erg. Ik zou het vreselijk vinden om te morsen, zelfs in de laadbak.

Er zijn veel antwoorden op je vraag. Voor mij koop ik de 8-packs van XPD. Ik doe er een in voor elke tankbeurt. Ik doe niet moeilijk met grote lekkende stinkende flessen. Ze zijn duur, maar je hebt net een Rolls Royce gekocht. Je kunt er geen bezitten als je de brandstof niet kunt betalen.